Bóle głowy, nudności, pieczenie oczu – takich objawów doświadczyli niektórzy właściciele VW Grand California po spędzeniu nocy w swoich nowych kamperach. Dowiedzieli się o tym dopiero, gdy zapytali: Producent miał sygnały o zanieczyszczeniach we wnętrzu jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży. Ale zamiast wycofania, było tylko powiadomienie.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez magazyn ZDF frontal , Volkswagen już w 2018 r. dysponował wewnętrznymi wynikami pomiarów, które wskazywały na niepokojąco wysoki poziom benzenu, styrenu i formaldehydu we wnętrzu kampera – wszystkie te substancje są uważane za potencjalnie rakotwórcze. Źródło: dach GRP (tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem szklanym), które najwyraźniej uwalnia lotne związki organiczne do otaczającego powietrza w dłuższej perspektywie. Informacje o odpowiednich pomiarach laboratoryjnych były najwyraźniej znane od lutego 2018 roku. Wynika to z poufnego wewnętrznego raportu z audytu VW z 2022 r., który jest dostępny dla ZDF. Ocena ryzyka: „Krytyczna”, według magazynu Frontal w raporcie z 1 lipca 2025 r. Raport stwierdza dalej: „Problemy z komponentami, które to spowodowały, nie zostały naprawione ani w okresie poprzedzającym wypuszczenie K, ani w trakcie pobierania próbek”.
Chociaż specyfikacje VW wielokrotnie nie spełniały tych wartości, dział pojazdów użytkowych najwyraźniej zdecydował się sprzedać je na sezon kempingowy 2019 ze względu na „presję kosztów i czasu”. Klienci są początkowo trzymani w niewiedzy na temat problemu.
Inhaltsverzeichnis
VW: Nie wycofanie, ale „instrukcje użytkowania”
Zamiast wycofania, właściciele dotkniętych modeli (lata modelowe 2019 do wiosny 2022) otrzymali „dodatkową notatkę dotyczącą użytkowania” po wielokrotnych prośbach. VW zaleca w niej zatrzymanie i przewietrzenie samochodu, jeśli źle się poczujesz . Jednocześnie Grupa podkreśla, że nie ma prawnych limitów dla powietrza wewnątrz pojazdów, więc nie ma formalnego zagrożenia dla zdrowia.
Niezależni eksperci krytycznie odnoszą się do tej oceny. Dr Norbert Weis z Bremen Environmental Institute opisał zmierzone wartości dla ZDF jako „nie nadające się do sprzedaży”: „Nie wystawiłbym takiego pojazdu na sprzedaż”. Prof. Martin Führ, prawnik zajmujący się ochroną środowiska, również dostrzega wyraźne naruszenie ustawy o bezpieczeństwie produktów.
Poprawa dopiero od 2022 r.
Według ZDF heute, materiał dachu otrzymał specjalną warstwę wewnętrzną w fabryce od wiosny 2022 r. w celu zmniejszenia emisji. Jednak w przypadku pojazdów, które zostały już dostarczone, wydano jedynie pismo informacyjne – wielu klientów na próżno czekało na dobrą wolę lub ustalenia dotyczące wymiany.
Forum Caliboard i strona internetowa kancelarii prawnej BIALOBRZESKI Rechtsanwälte dokumentują również sprawę przed sądem pracy w Brunszwiku, w której byli pracownicy VW zgłosili ostrzeżenia dotyczące emisji w związku z Grand California i rzekomo zostali poddani konsekwencjom wynikającym z prawa pracy z powodu ich działalności „sygnalisty”. VW odrzuca jednak te zarzuty.
Co to oznacza dla klientów VW Grand California?
Każdy, kto posiada Grand California zbudowaną między 2019 a początkiem 2022 roku, powinien – niezależnie od subiektywnych odczuć – rozważyć profesjonalny pomiar powietrza w pomieszczeniach. Nawet nieznacznie podwyższone wartości mogą być krytyczne w dłuższej perspektywie, zwłaszcza gdy są używane przez dzieci lub podczas długich podróży.
Nie wiadomo jeszcze, czy pojawią się dalsze usprawnienia prawne lub techniczne. Presja opinii publicznej na VW rośnie.
FAQ
Jakie szkodliwe substancje znaleziono w Grand California?
Według wewnętrznych pomiarów VW, benzen, styren, formaldehyd i benzaldehyd – w niektórych przypadkach znacznie powyżej wartości wytycznych Federalnej Agencji Środowiska. Substancje te są uważane za potencjalnie rakotwórcze.
Czy nastąpiło oficjalne wycofanie?
Nie. VW poinformował klientów listownie i zalecił im jedynie przewietrzenie samochodu w przypadku złego samopoczucia.
Kiedy modele Grand California są uważane za bezpieczne?
Według VW, od wiosny 2022 r., ponieważ od tej daty zostanie zainstalowany nowy uszczelniacz dachowy.
Źródła:
- https://www.zdfheute.de/wirtschaft/unternehmen/vw-camper-grand-california-schadstoffe-interner-bericht-100.html
- https://www.heise.de/news/Bericht-VW-Grand-California-jahrelang-mit-erhoehten-Schadstoffwerten-10465039.html
- https://bialo19.de/blog/richtungsweisendes-verfahren-gegen-volkswagen-whistleblower-kaempfen-um-gerechtigkeit
- https://www.grandcali.com/wdb/grand-california-feldmassnahme-06f4-geruch-innenraum/
- https://www.caliboard.de/topic/22631-geruch-im-neuen-gc600/
- https://www.caliboard.de/topic/22631-geruch-im-neuen-gc600/page/7/#comment-568073
Zdjęcie na okładce: © CamperStyle (zdjęcie stockowe)