Jeśli chcesz podróżować za granicę swoim kamperem lub przyczepą kempingową, musisz pamiętać o kilku kwestiach, zwłaszcza poza UE. Ponownie skonsultowaliśmy się z ekspertami naszego partnera RMV i zebraliśmy dla Ciebie najważniejsze informacje. Po pierwsze: zawsze powinieneś zapytać o obowiązujące warunki w swojej firmie ubezpieczeniowej z odpowiednim wyprzedzeniem przed wyruszeniem w podróż i, jeśli to konieczne, wykupić dodatkowe polisy dla niektórych krajów.
Inhaltsverzeichnis
- W jakich krajach obowiązuje ubezpieczenie przyczep kempingowych i kamperów?
- Czym jest Zielona Karta?
- Czy potrzebuję ważnego niemieckiego przeglądu technicznego, aby być ubezpieczonym za granicą?
- Co dokładnie jest ubezpieczone za granicą?
- Cechy szczególne za granicą w razie wypadku z udziałem zagranicznego pojazdu
- Masz jakieś pytania?
W jakich krajach obowiązuje ubezpieczenie przyczep kempingowych i kamperów?
Niezależnie od tego, czy jest to ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, czy kompleksowa ochrona, ubezpieczenie kampera i przyczepy kempingowej jest zasadniczo ograniczone do geograficznej Europy i często (ale nie zawsze) do niektórych krajów graniczących z Morzem Śródziemnym, takich jak Tunezja i Maroko. W przypadku innych krajów musisz wykupić polisę graniczną przy wjeździe do kraju, ale obejmuje ona tylko ten kraj. odpowiedzialnośćubezpieczony w tym kraju!

Wskazówka

O rozszerzeniu kompleksowe ubezpieczenie Twój ubezpieczyciel może wydać Ci oddzielne potwierdzenie ubezpieczenia na żądanie, które może również zostać rozszerzone o azjatycką część Rosji i Turcji, w zależności od dostawcy. W takim przypadku ważne jest, aby Międzynarodowa Karta Ubezpieczenia („Zielona Karta” ) została przedłużona przed podróżą, jeśli to możliwe przez ubezpieczyciela.
Ile kosztuje rozszerzone kompleksowe ubezpieczenie?
Nie ma ogólnej odpowiedzi na to pytanie. Niektórzy ubezpieczyciele nie oferują takiego przedłużenia w ogóle, niektórzy na określony okres i w określonych krajach, w niektórych przypadkach bez dodatkowych kosztów, w innych za dodatkową opłatą. Może się to znacznie różnić – w zależności od ubezpieczyciela, ale także dla tego samego ubezpieczyciela w zależności od okresu i kraju. O ile nam wiadomo, rozszerzenie kompleksowego ubezpieczenia może być wymagane, jeśli w ogóle, tylko dla krajów, dla których ubezpieczyciel rozszerza również odpowiedzialność cywilną. Niestety, „egzotyczne” destynacje nie wchodzą w grę. Jeszcze raz, to pomaga: Pytaj, pytaj, pytaj.
Czym jest Zielona Karta?
Międzynarodowa Karta Ubezpieczeniowa (w skrócie IVK), znana również jako „zielona karta” ze względu na swój dawny kolor, to międzynarodowy (w dużej mierze europejski) system regulujący ochronę ubezpieczeniową poza granicami swojego kraju. Od lipca 2020 r. nie jest już zielony, ale biały – ale nazwa została zachowana.
Możesz użyć tej karty za granicą, aby udowodnić, że Twój pojazd jest objęty ubezpieczeniem komunikacyjnym w tym kraju.odpowiedzialnośćubezpieczenie istnieje. Kraje, w których obowiązuje ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, są wymienione na mapie wraz ze skrótem kraju.
Gdzie i w jakim zakresie Zielona Karta jest ważna?
To, czy i w jakich krajach jesteś dodatkowo objęty częściowo lub w pełni kompleksowym ubezpieczeniem, jest wyłącznie kwestią między ubezpieczycielem a ubezpieczającym i nie ma nic wspólnego z Zieloną Kartą. Powinieneś zatem uważnie przeczytać warunki przed podróżą lub, w razie wątpliwości, zapytać ubezpieczyciela. W większości przypadków ważność ubezpieczenia jest jednak ograniczona do Europy.

uwaga

Upewnij się, że poprosisz o „zieloną kartę” od swojego ubezpieczyciela z odpowiednim wyprzedzeniem – najlepiej nie tylko jednego dnia lub tego samego dnia, co planowana podróż za granicę. Chociaż jest ona teraz ważna również w formie drukowanej i nie musi już być w oryginale (jak w przeszłości), nadal powinieneś pozwolić sobie na mały bufor.
Oto przykład „zielonej karty”:

Kody krajów, które nie są „ge-X-t”, są automatycznie włączane do ubezpieczenia. Zasadniczo ge-X-ten są również objęte systemem zielonej karty, ale nie od samego początku. Inne kraje, takie jak Chiny, prawie nie są objęte żadnym ubezpieczeniem.

Wskazówka

Możliwe jest również, że ubezpieczyciel udzieli ochrony na okres podróży i wyda oddzielną Zieloną Kartę dla krajów, które nie są uwzględnione (często: Maroko, Tunezja, Turcja, Rosja) – czasami za dodatkową opłatą. Dlatego też warto skontaktować się z ubezpieczycielem odpowiednio wcześnie przed podróżą.

uwaga

IW niektórych krajach musisz okazać kartę i nie możesz wjechać do kraju bez niej. W strefie Schengen nie jest to już prawie egzekwowane, ale posiadanie Zielonej Karty może być nadal obowiązkowe. Aby być bezpiecznym, powinieneś zawsze mieć ją przy sobie, ponieważ przepisy nie są wszędzie ujednolicone i istnieje duża swoboda w sposobie ich traktowania.
Powinieneś zawsze mieć kartę na pokładzie, zwłaszcza jeśli podróżujesz tylko do części Europy (Rosja, Turcja), jeśli to możliwe z przedłużeniem – ponieważ nawet jeśli chcesz podróżować tylko do części europejskiej, urzędnicy na granicy mogą nalegać, abyś wykupił polisę graniczną na wjazd do kraju.
Jak długo ważna jest Zielona Karta?
Standardowa karta jest zwykle ważna przez 5 lat, a następnie musi zostać odnowiona. Po prostu poinformuj ubezpieczyciela krótko i nieformalnie, to nic wielkiego!
W przypadku nowych rejestracji zielona karta zostanie również wysłana automatycznie po wystawieniu polisy. Może to potrwać kilka dni. Jeśli potrzebujesz zielonej karty szybciej, np. ponieważ chcesz odjechać natychmiast po zarejestrowaniu pojazdu, po prostu poproś o nią ubezpieczyciela. Często może ona zostać wydana z wyprzedzeniem i zajmie tylko tyle czasu, ile zajmuje wysłanie jej pocztą. Oryginał Zielonej Karty musi być dostępny. Nie jest ważny w formie cyfrowej.
Ile kosztuje wydanie Zielonej Karty?
Nic. Międzynarodowa Karta Ubezpieczenia jest wydawana i wysyłana do Ciebie bezpłatnie. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, w której poprosisz o płatne przedłużenie.
Uwaga dotycząca Maroka
Maroko staje się coraz bardziej popularnym celem podróży kamperem. Z pewnością będziesz tam również potrzebować ubezpieczenia.

uwaga

W Maroku kontrole drogowe są przeprowadzane regularnie! To, czy jesteś ubezpieczony z „zieloną kartą ubezpieczeniową”, zależy od danej firmy ubezpieczeniowej.
Na przykład u naszego ubezpieczyciela (RMV) ochrona ubezpieczeniowa może zostać bezpłatnie rozszerzona o Maroko i odpowiedni okres podróży. Najlepiej dowiedz się z wyprzedzeniem, jak jest to obsługiwane przez Twojego ubezpieczyciela.
Doświadczeni podróżnicy do Maroka powiedzieli nam, że wykupili ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej na czas pobytu przy wjeździe do kraju. Jednak nie otrzymaliśmy jeszcze żadnych raportów na temat tego, jak sprawy potoczyły się w przypadku roszczenia. Dlatego zalecamy, abyś wyjaśnił kwestię ubezpieczenia z dużym wyprzedzeniem przed podróżą.
Czy potrzebuję ważnego niemieckiego przeglądu technicznego, aby być ubezpieczonym za granicą?
Osoby planujące długie podróże lub podróżujące na stałe kamperem często zadają sobie pytanie, czy są one nadal ubezpieczone nawet bez ważnego przeglądu głównego („TÜV”).
Dieter Scheffler, dyrektor zarządzający RMV, wyjaśnia: „W tym przypadku znajdujesz się w szarej strefie. Ubezpieczyciel nie sprawdza początkowo, czy pojazd ma ważny przegląd techniczny. Jeśli ubezpieczający spowoduje szkodę, ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej musi zapłacić. Jeśli jednak później okaże się, że pojazd nie miał przeglądu technicznego, firma ubezpieczeniowa może w pewnych okolicznościach odzyskać pieniądze od ubezpieczającego. Oprócz problemów z firmą ubezpieczeniową, może oczywiście zostać nałożona grzywna za jazdę bez przeglądu technicznego, a w najgorszym przypadku nawet postępowanie karne „.
Co dokładnie jest ubezpieczone za granicą?
Zasadniczo, tak jak w Niemczech, pod warunkiem, że „za granicą” odnosi się do innych krajów europejskich. Podobnie jak ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, w pełni lub częściowo kompleksowe ubezpieczenie jest ważne w całej Europie. Częściowe ubezpieczenie casco pokrywa koszty napraw spowodowanych pożarem, kradzieżą, burzą, gradem, zalaniem, stłuczeniem szyby, dzikimi zwierzętami lub ugryzieniem kuny.
W pełni kompleksowe ubezpieczenie zawsze obejmuje częściowo kompleksowe ubezpieczenie i dotyczy to również ubezpieczenia kampera. W pełni kompleksowe ubezpieczenie obejmuje nie tylko szkody wymienione powyżej, ale także uszkodzenia przyczepy kempingowej, nawet jeśli wypadek nastąpił z Twojej winy.
Cechy szczególne za granicą w razie wypadku z udziałem zagranicznego pojazdu
Wypadek za granicą jest jeszcze bardziej nieprzyjemny, ponieważ zazwyczaj nie znasz lokalnych przepisów i specyfiki, a często nie mówisz płynnie lub wcale w danym języku. Dlatego niezwykle ważne jest, aby znać procedury i punkty zaczepienia:
Ochrona roszczeń zagranicznych
Jeśli zostaniesz ranny przez obcy pojazd, odpowiedzialność za wypadek ponosi osoba odpowiedzialna za wypadek. Może to jednak powodować komplikacje. Dyrektor Zarządzający RMV Dieter Scheffler Może to potwierdzić swoim doświadczeniem zawodowym: „Często zdajemy sobie sprawę, jak skomplikowane mogą być rozliczenia z zagranicznymi firmami ubezpieczeniowymi. Oprócz bariery językowej, często istnieją różne przepisy lub osoba odpowiedzialna za wypadek nie jest ubezpieczona. W takich przypadkach jesteś objęty ubezpieczeniem od szkód zagranicznych, które jest na przykład częścią naszego specjalnego ubezpieczenia dla kamperów. Inni ubezpieczyciele mogą traktować to inaczej. Niektórzy z nich nie oferują pokrycia roszczeń zagranicznych lub mogą oferować je w ramach innych świadczeń ubezpieczeniowych niż list motywacyjny. Powinieneś się o tym dowiedzieć.”
Pokrycie szkód zagranicznych umożliwia nieskomplikowane rozliczenie za pośrednictwem „macierzystego” towarzystwa ubezpieczeniowego i zgodnie z niemieckim prawem.
Co powinienem zrobić, jeśli miałem wypadek za granicą?
Policja w Bułgarii, Chorwacji, Polsce, Czechach, na Węgrzech i Słowacji musi również oficjalnie odnotować drobne szkody, aby zagraniczna firma ubezpieczeniowa mogła później uregulować roszczenie. Jeśli to możliwe, powinieneś poprosić o kopię raportu policyjnego.
W innych krajach europejskich policja często nie pojawia się nawet w przypadku drobnych uszkodzeń, ale tutaj również: lepiej być bezpiecznym niż żałować. Poinformowanie policji nigdy nie zaszkodzi, zwłaszcza jeśli nie masz pewności, jak zwykle traktowane są wypadki na miejscu.
Jeśli policja nie zarejestruje wypadku, powinieneś zanotować imię i nazwisko, adres, numer rejestracyjny, ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej i, jeśli to możliwe, numer ubezpieczenia drugiej strony. We Włoszech i Francji dwie ostatnie informacje można znaleźć na naklejce na przedniej szybie samochodu – po prostu spójrz na nią w przypadku problemów z komunikacją lub w celu sprawdzenia!
Jeśli nie znasz firmy ubezpieczeniowej i/lub numeru ubezpieczenia drugiej strony uczestniczącej w wypadku, możesz zadzwonić do centralnej infolinii ubezpieczycieli samochodowych. Możesz się z nią połączyć z zagranicy, wybierając numer +49 40 300 330 300 . Wszystko, co musisz zrobić, to wprowadzić numer rejestracyjny drugiej strony, datę wypadku i kraj, w którym wypadek miał miejsce, i możesz poprosić o odpowiednie informacje ubezpieczeniowe. Infolinia jest dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 20:00. Oczywiście dotyczy to również wypadków na terenie Niemiec. W takim przypadku możesz skontaktować się z kimś przez całą dobę, 365 dni w roku, pod numerem 0800 250 260 0.
Europejski raport z wypadku pomaga
Nawet jeśli nie jest to absolutnie konieczne, zawsze jesteś po bezpiecznej stronie, jeśli z wyprzedzeniem spakujesz kilka formularzy europejskiego protokołu powypadkowego, w którym można odnotować wszystkie ważne informacje. Jest on dostępny we wszystkich językach i można go pobrać z Internetu w języku niemieckim oraz w języku kraju, do którego podróżujesz. Pozwala to obu stronom na wprowadzenie wszystkich ważnych informacji w ich ojczystym języku na znormalizowanym formularzu.
Następnie najlepiej jest przekazać ten formularz swojej firmie ubezpieczeniowej. Chociaż nie jest to obowiązkowe, zwłaszcza w przypadku drobnych uszkodzeń, służy to jako dodatkowe zabezpieczenie.
Co powinienem zrobić, jeśli spowodowałem wypadek za granicą?
Jeśli sprawa jest bardzo jasna, druga strona wypadku będzie potrzebować Twoich danych osobowych, numeru rejestracyjnego, firmy ubezpieczeniowej i numeru polisy.
Jeśli sprawa nie jest do końca jasna, eksperci radzą, abyś na początku działał powściągliwie. Nie powinieneś przyznawać się do winy na miejscu zdarzenia, ale najpierw poproś o obiektywne nagranie wypadku lub nagraj go samodzielnie.
Tak czy inaczej, nie powinieneś podpisywać niczego, czego w pełni nie rozumiesz. Jeśli udokumentujesz jak najwięcej i tak dokładnie, jak to możliwe, wszystko inne można wyjaśnić później.

Info

Lista kontrolna do pobrania za darmo:
Wypadek z kamperem, przyczepą kempingową lub samochodem – lista kontrolna do pobrania
Masz jakieś pytania?
Masz pytania dotyczące ogólnych tematów ubezpieczeniowych lub treści z naszego artykułu? Wyślij nam wiadomość na adres [email protected]. Przekażemy Twój e-mail do naszych ekspertów z RMV, którzy skontaktują się z Tobą bezpośrednio i odpowiedzą na Twoje pytania.
Zdjęcie na okładce: (c) razvanphoto / Depositphotos.com