Francja jest popularnym miejscem kempingowym – i słusznie! Infrastruktura dla kamperów jest doskonała, styl życia na południu Francji jest nieporównywalny, północ jest równie surowa, co fascynująca, a metropolie są promienne. A system opłat drogowych? Cóż, to trudne! Pomożemy Ci uzyskać wszystkie potrzebne informacje na temat punktów poboru opłat, kosztów i nowego systemu Flux-Libre we Francji. Bon voyage!
Inhaltsverzeichnis
- Krótki przegląd
- Na których drogach we Francji opłaty są obowiązkowe?
- Które pojazdy podlegają opłatom?
- Jakie są rodzaje opłat i winiet?
- Jak naliczana jest opłata drogowa we Francji?
- Ile kosztuje opłata drogowa we Francji? – Ceny na rok 2025
- Jakie specjalne przepisy mają zastosowanie do opłat drogowych we Francji?
- Jakie są kary i grzywny za nieuiszczenie opłaty drogowej?
Krótki przegląd
- Opłata za pojazdy kempingowe: tak
- Winieta(y): nie
- Skrzynki opłat: tak, dla wszystkich pojazdów
- Cyfrowa opłata drogowa i winieta: tak, bez winiety
- Cechy szczególne: Zniżki dostępne przy klasyfikacji kamperów dla osób niepełnosprawnych
Na których drogach we Francji opłaty są obowiązkowe?
We Francji opłaty drogowe są obowiązkowe na autostradach, a także za przejazd przez niektóre tunele i wybrane mosty. W wielu dużych miastach pobierana jest również opłata miejska w połączeniu z plakietką ekologiczną. W tym artykule zebraliśmy wszystkie informacje na temat stref ekologicznych we Francji.
Czy odcinki dróg są zwolnione z opłat?
Kilka odcinków autostrad miejskich i dróg dojazdowych w Paryżu, Lyonie, Bordeaux, Marsylii i Tuluzie jest płatnych.
Które pojazdy podlegają opłatom?
We Francji wszystkie pojazdy silnikowe podlegają opłatom drogowym. Przy obliczaniu kosztów opłat drogowych decydująca jest całkowita wysokość pojazdu – stałe nadbudówki, takie jak systemy klimatyzacji, są wliczane, podczas gdy elastyczne elewacje, takie jak boksy dachowe, namioty dachowe, panele słoneczne, anteny itp. nie są wliczane do całkowitej wysokości. Przyczepy o wysokości do 2 metrów nie podlegają osobnym opłatom drogowym, podczas gdy kombinacje o wysokości powyżej 3 metrów są klasyfikowane w wyższej kategorii opłat drogowych. Koniecznie zapoznaj się z artykułem na temat najważniejszych przepisów ruchu drogowego we Francji, aby być dobrze poinformowanym o ograniczeniach prędkości i innych ważnych przepisach ruchu drogowego.
Jakie są rodzaje opłat i winiet?
Opłaty drogowe we Francji nie są naliczane na podstawie winiety, ale istnieje wiele różnych rodzajów opłat: opłata trasowa na autostradach, zryczałtowana opłata za tunele i mosty oraz opłata miejska w wielu miastach. Opłaty są uiszczane za każdy pojazd w punktach poboru opłat lub za pośrednictwem nowego systemu Péage Flux Libre. Jeśli zdecydujesz się na jeden z możliwych punktów poboru opłat, nie musisz się o nic martwić po pomyślnej rejestracji, ponieważ opłata zostanie pobrana automatycznie.
Pojazdy są podzielone na następujące kategorie w celu obliczenia opłaty drogowej:
- Klasa opłat drogowych 1: Pojazdy i przyczepy o masie całkowitej do 3,5 tony i wysokości do 2 m.
- Klasa opłat drogowych 2: Pojazdy i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony i wysokości od 2 m do 3 m.
- Klasa opłat drogowych 3: Pojazdy z 2 osiami, masą całkowitą > 3,5 tony i wysokością 3 m lub większą.
- Klasa opłat drogowych 4: Pojazdy silnikowe i przyczepy o 3 lub więcej osiach, DMC > 3,5 tony i wysokości 3 m lub większej.
- Klasa opłat drogowych 5: Motocykle, motocykle z wózkiem bocznym, trójkołowce
Jeśli zastanawiasz się, czy potrzebujesz naklejki Angles Morts dla swojego kampera, zapoznaj się z tym artykułem.
Péage Flux Libre – aktualne informacje na temat przyszłego systemu opłat drogowych
Cyfrowa opłata drogowa wykorzystująca elektroniczne rozpoznawanie tablic rejestracyjnych (również: system swobodnego przepływu) już częściowo zastępuje zatrzymywanie się i pobieranie biletów w punktach poboru opłat we Francji. System jest obecnie (od grudnia 2024 r.) testowany na następujących trasach i będzie dalej rozbudowywany w nadchodzących latach:
Środkowa Francja: A79, Montmarault – Digoin
Nowy system poboru opłat działa już na tym odcinku o długości 88 kilometrów. Opłatę za przejazd autostradą uiszcza się poprzez rejestrację tablic rejestracyjnych na stronie https://www.fulli.com/de/sesameza pośrednictwem punktu poboru opłat, w punkcie płatności na stacjach obsługi autostrad lub w biurach Nirio. Firma ta należy do grupy FDJ (Toto-Lotto-France), więc punkty płatności można często znaleźć w lokalnych sklepach Bar-Tabac-Lotto. Poprzez link https://www.nirio.fr/trouver-point-de-vente możesz wyszukać punkt w pobliżu lub w określonej lokalizacji. Jeśli nie jesteś zarejestrowany, nie masz punktu poboru opłat lub nie zapłacisz na czas w lokalnych biurach, do opłaty zostanie doliczone 90 euro – ponieważ opłata musi zostać uiszczona w ciągu 72 godzin . Możesz zapłacić online za autostradę A79 pod następującym linkiem: https://paiement.aliae.com/de/.
Północna Francja: A13 i A14, Paryż – Normandia
Odcinek autostrad A13 i A14 z Paryża do Caen w Normandii jest pionierskim odcinkiem Flux Libre i obecnie jest już w fazie testowej. Od czerwca 2024 r. nowy system jest aktywny w punkcie poboru opłat Montesson i dwóch dyfuzorach w Chambourcy (nr 6A) na A14, a także na A13 w Diffuseur nr 18 d’Heudebouville do i z Rouen. Od końca 2024 r. Flux Libre zacznie działać na całej autostradzie A13 między Mantes a Caen. Do 2027 r. wszystkie stare punkty poboru opłat należące do Société des autoroutes du Nord et de l’Est de la France (SANEF) na trasie między Paryżem a Normandią zostaną zdemontowane i znaturalizowane.

Również w tym przypadku najłatwiej jest zapłacić w punkcie poboru opłat, ponieważ opłata jest rejestrowana i naliczana automatycznie. Inne opcje płatności na tej trasie to
- Uiszcz opłatę za przejazd podając numer rejestracyjny i kartę kredytową na stronie sanef.com
- Model subskrypcji w SANEF (sanef.com) z depozytem numeru rejestracyjnego i karty kredytowej, tutaj rozliczenie jest automatyczne(Uwaga: zawsze sprawdzaj rozliczenie!).
- Płatność gotówką w sklepie Nirio Bar-Tabac-Lotto, lokalizacje pod adresem
https://www.nirio.fr/trouver-point-de-vente

uwaga

Poniższe dotyczy również tej sekcji: bez modelu abonamentowego lub punktu poboru opłat musisz uiścić opłatę drogową w ciągu 72 godzin, w przeciwnym razie zostanie naliczona dodatkowa kara. Wstępne testy wykazały, że użytkownicy z Niemiec nadal mają trudności z rozpoznawaniem tablic rejestracyjnych. Podczas rejestracji ważne jest, aby najpierw wybrać kraj rejestracji, a następnie wprowadzić numer tablicy rejestracyjnej. Nadal występują problemy z rozpoznawaniem niemieckich umlautów Ä, Ö i Ü.
Wschodnia Francja: autostrada A4, odcinek w pobliżu Boulay-Moselle
Ten odcinek również należy do spółki autostradowej SANEF, więc procedura jest taka sama jak w przypadku odcinka Caen – Normandia. Możesz zapłacić online pod następującym linkiem: https://www.autoroutes.sanef.com/en/my-journey/boulay/online-payment.
Z jakich punktów poboru opłat można korzystać we Francji?
Teraz staje się coraz bardziej wszechstronny – podczas podróży przez Francję możesz korzystać z szeregu różnych punktów poboru opłat i transponderów, z których niektóre są również ważne w sąsiednich krajach i państwach tranzytowych.
Przykłady dla kamperów i przyczep kempingowych < 3,5 t i 3 m wysokości:
- Punkt poboru opłat ADAC
- maut1 de z Telepass
- Liber-t-Box od bip&go
- bilety opłaty drogowej kasa opłat drogowych
- Pole poboru opłat Fulli
Przykłady dla pojazdów i przyczep > 3,5 t i 3 m wysokości:
- System poboru opłat ADAC Camper
- myto1 de z Telepass dla pojazdów o masie powyżej 3,5 tony
- bilety opłaty drogowej skrzynka opłat drogowych (TIS-PL)
Jak naliczana jest opłata drogowa we Francji?
Samochody kempingowe < 3,5 tony
Pojazdy i samochody kempingowe o masie poniżej 3,5 tony zazwyczaj należą do klasy 2.
Samochody kempingowe > 3,5 tony
Kampery i przyczepy kempingowe o masie przekraczającej 3,5 tony i całkowitej wysokości wynoszącej 3 metry lub więcej są zazwyczaj klasyfikowane jako klasa 3 lub 4.
Kombinacje przyczep kempingowych
Zespoły z pojazdem ciągnącym oraz przyczepą kempingową lub przyczepą mogą należeć do klasy opłat drogowych 1, 2 lub 4.
Samochód
W zależności od wysokości pojazdu obowiązuje tu klasa opłat 1 lub 2.
Ile kosztuje opłata drogowa we Francji? – Ceny na rok 2025
Na autostradach we Francji opłata za przejazd jest obliczana na podstawie liczby przejechanych kilometrów i klasy pojazdu . Istnieją zryczałtowane opłaty za tunele, mosty i miasta, które są różne w każdej lokalizacji i dla każdej kategorii pojazdu. Dobrym źródłem informacji o aktualnych kosztach jest strona internetowa ADAC, ACE lub operatorów autostrad odpowiednich odcinków tras. Obecnie musisz uiścić opłatę w odpowiednim punkcie poboru opłat podczas podróży przez następujące tunele i mosty:
- Tunel drogowy Fréjus
- Tunel drogowy Mont Blanc
- Tunel Maurice Lemaire
- Tunel de Puymorens
- Tunel Prado Carénage Marseille
- Tunel Prado Sud Marseille
- Tunnel Duplex A86
- Tunel de Caluire
- Most Ile de Ré
- Pont de Normandie (Hawr – Honfleur)
- Pont de Tancarville
- Viaduc de Millau.
Przykład opłat za tunele i mosty
Tunnel/Brücke | Klasse 1 | Klasse 2 | Klasse 3 | Klasse 4 | Klasse 5 |
Tunnel Maurice Lemaire | 6,70 Euro | 10,50 Euro | 18,70 Euro | 31,40 Euro | 4,00 Euro |
Tunnel de Caluire | 2,50 Euro | 3,80 Euro | 4,40 Euro | 10,00 Euro | 1,30 Euro |
Pont de Normandie | 5,90 Euro | 6,80 Euro | 7,40 Euro | 14,70 Euro | frei |
Viaduc de Millau | 13,30 Euro (10,90 Euro vom 16.09. bis 14.06.) | 20,00 Euro(16,30 Euro vom 16.09. bis 14.06.) | 36,30 Euro | 46,00 Euro | 6,50 Euro |
Opłata za zatłoczenie we Francji jest również nieco skomplikowana, więc wskazane jest, aby dowiedzieć się, jakiej opłaty za zatłoczenie możesz się spodziewać, zanim zaplanujesz wjazd do jednego z dotkniętych miast. Stałe strefy ekologiczne, znane również jako ZFE-m (Zone à Faibles Émissions mobilité), istnieją w następujących miastach:
- Clermont-Ferrand, Grenoble, Lille, Lyon, Marsylia, Montpellier, Nicea, Paryż, Reims, Rennes, Rouen, Saint-Étienne, Strasburg, Tuluza.
Samochody i przyczepy kempingowe o masie całkowitej do 3,5 tony otrzymują francuską plakietkę ekologiczną Crit’ Air tylko wtedy, gdy zostały po raz pierwszy zarejestrowane po 31.12.1996 r., co odpowiada normie emisji spalin Euro 2. Motocykle muszą być zarejestrowane po raz pierwszy w dniu 1.6.2000 r. lub później, a samochody kempingowe o masie całkowitej powyżej 3,5 tony w dniu 1.10.2001 r. lub później – pojazdy, które nie spełniają tych warunków, nie otrzymają naklejki. Naklejki są koloru zielonego, szarego, ciemnoczerwonego, pomarańczowego, żółtego i fioletowego.
Jakie specjalne przepisy mają zastosowanie do opłat drogowych we Francji?
W niektórych przypadkach Francja przyznaje ulgę w opłatach dla osób o znacznym stopniu niepełnosprawności podróżujących kamperem. Pojazdy klasy 2 mogą zostać sklasyfikowane jako pojazdy klasy 1, jeśli zostały przystosowane dla osób niepełnosprawnych, a informacja o przystosowaniu znajduje się w części I dowodu rejestracyjnego. Aby to zrobić, musisz podjechać do obsługiwanych przez personel pasów w punktach poboru opłat i omówić tę kwestię na miejscu.
Jakie są kary i grzywny za nieuiszczenie opłaty drogowej?
Jeśli nie uiścisz opłaty drogowej, możesz również spodziewać się kar i grzywien we Francji. Grzywny mogą wynieść do 375 euro , jeśli nie zastosujesz się do opłat drogowych i przypomnień. Przede wszystkim otrzymasz pocztą wezwanie do zapłaty, które oprócz opłaty drogowej będzie wiązało się z opłatą w wysokości 10 euro. Jeśli nie uiścisz opłaty w wyznaczonym terminie, grzywna wzrośnie do 90 euro. W ostatnim kroku brak płatności zostanie ukarany grzywną w wysokości 375 euro.
Zdjęcie na okładce: © philipus / Depositphotos.com