|

Opłata za pojazdy kempingowe: Norwegia

Tak często mówi się o wakacjach w Norwegii: Każdy, kto podróżuje tam po raz pierwszy, albo nigdy nie wróci, albo będzie wracał wielokrotnie – to drugie zwykle ma miejsce. Wynika to z faktu, że Norwegia jest wymarzonym miejscem dla wielu kamperów. I nie bez powodu, ponieważ kraj ten charakteryzuje się zapierającymi dech w piersiach krajobrazami, niewyobrażalnym spokojem i przestrzenią oraz wyjątkowym podejściem do życia. Wybierając się na daleką północ, powinieneś z wyprzedzeniem zapoznać się z systemem opłat drogowych w tym kraju, również po to, aby zaoszczędzić trochę pieniędzy – poniżej zebraliśmy dla Ciebie wszystkie ważne informacje.

Krótki przegląd

  • Opłata za pojazdy kempingowe: tak
  • Winieta(y): nie
  • Skrzynka(i) opłat: tak
  • Cyfrowa opłata drogowa i winieta: tak, bez winiety
  • Cechy szczególne: Cyfryzacja i powrót do korzeni

Na których drogach w Norwegii opłaty są obowiązkowe?

Królestwo na dalekiej północy Skandynawii ma bardzo unikalną koncepcję: nie ma ogólnej opłaty za przejazd autostradą, opłata jest wykorzystywana bezpośrednio do finansowania infrastruktury. Niezależnie od tego, czy jest to most, tunel czy odcinek drogi: Każdy, kto z nich korzysta, musi uiścić opłatę w jednym z obecnie prawie 330 punktów poboru opłat w kraju. Po całkowitym pokryciu kosztów konstrukcji lub odcinka drogi, punkt poboru opłat jest demontowany i odbudowywany w innym miejscu.

Wiele miast w Norwegii pobiera również opłaty miejskie. Drogi płatne są oznaczone niebieskim znakiem z kamerą i symbolem AutoPass oraz Kr w koronach norweskich (NOK) – zwykle bezpośrednio wskazującym koszty dla dwóch klas opłat, oznaczonych symbolem samochodu i symbolem pojazdu 3,5 t. Istnieją również płatne drogi na niektórych drogach prywatnych, zwykle na odludziu. Przed podróżą zapoznaj się z najważniejszymi przepisami ruchu drogowego w Norwegii.

Czy odcinki dróg są zwolnione z opłat?

Opłaty drogowe nie są pobierane na wszystkich innych drogach i odcinkach dróg, na których nie ma punktu poboru opłat.

Które pojazdy podlegają opłatom?

Opłaty drogowe, mostowe i miejskie dotyczą wszystkich pojazdów silnikowych z wyjątkiem motocykli. Istnieją zniżki na opłaty drogowe dla pojazdów elektrycznych na niektórych trasach, a także – szczególnie w miastach takich jak Bergen, Kristiansand i Oslo – istnieje zróżnicowanie środowiskowe, zgodnie z którym pojazdy niskoemisyjne płacą mniej opłat drogowych po zarejestrowaniu ich klasy emisji Euro. Możesz zarejestrować się pod następującym linkiem.

Jakie są rodzaje opłat i winiet?

W Norwegii na autostradach nie obowiązuje ani winieta, ani klasyczna opłata drogowa, lecz czysta opłata trasowa. Przy obliczaniu opłaty pojazdy są podzielone na dwie klasy:

Mautklasse
Fahrzeuge
Klasse 1
Kfz bis 3,5 t zGG

Kfz und Wohnmobile > 3,5 t zGG der Fahrzeugklasse M1
mit gültigem AutoPASS-Vertrag
Klasse 1
Gewerbefahrzeuge > 3,5 t zGG

Kfz und Wohnmobile > 3,5 t zGG ohne AutoPASS-Vertrag

Pierścienie poboru opłat, strefy niskoemisyjne i opłata kongestyjna w Norwegii

Opłaty za przejazd płatnymi autostradami wokół miast lub aglomeracji oraz przez centra miast i strefy ekologiczne różnią się w zależności od miasta, pory dnia, typu pojazdu, klasy paliwa oraz, w niektórych przypadkach, aktualnych pomiarów jakości powietrza. Opłata za zator jest pobierana w następujących miastach: Ålesund, Askøy, Bergen, Bodø, Førde, Grenland, Harstad, Haugesund, Kristiansand, Nedre, Glomma, Nord-Jæren, Oslo/Bærum, Tromsø, Trondheim.

Z jakich punktów poboru opłat można korzystać w Norwegii?

Po pierwsze, wyjaśnijmy, kiedy system poboru opłat ma sens, a kiedy jest konieczny. Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej mniejszej niż 3,5 tony nie muszą posiadać punktu poboru opłat drogowych, ale w tym przypadku jest to możliwe. Samochody kempingowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, które są przypisane do kategorii M1, również nie są zobowiązane do posiadania transpondera. Z drugiej strony pojazdy używane komercyjnie o masie powyżej 3,5 tony muszą być wyposażone w urządzenie do poboru opłat drogowych – dotyczy to również wynajmowanych kamperów, pod warunkiem, że pochodzą one z komercyjnej wypożyczalni.

Najpierw uporządkuj terminologię:


  • w przypadku przedsiębiorstwa EPASS24: dostawca usług poboru opłat drogowych, pełna nazwa przedsiębiorstwa ParkTrade Europe AB, Szwecja
  • AutoPASS: System rejestrowania i rozliczania opłat drogowych za pomocą transpondera (również: chip, nadajnik, skrzynka opłat drogowych norweski: brikke).
  • Euro Parking Collection (EPC): czasami nadal pojawia się podczas wyszukiwania opłat drogowych w Norwegii, ale od kilku lat nie jest dostawcą usług rozliczania opłat drogowych w Norwegii.

Dzięki EPASS24 możesz zarejestrować się z wyprzedzeniem, podając numer rejestracyjny pojazdu, ale nie musisz tego robić, ponieważ faktury dotrą do Ciebie tak czy inaczej – jedyną różnicą jest to, że rejestrując się z wyprzedzeniem, bezpośrednio wpłacasz kartę kredytową, która zostanie wykorzystana do obciążenia późniejszych kosztów opłat drogowych. Oszczędza to kłopotów z późniejszym przetwarzaniem faktur, a w zależności od danych pojazdu otrzymasz również zniżki w strefach ekologicznych. Zgodnie z opisem, nie musisz nic robić dla kamperów i pojazdów kempingowych poniżej limitu 3,5 tony.

Jeśli jednak zdecydujesz się na transponder z odpowiednią umową z jedną z firm, a tym samym na system AutoPASS, możesz skorzystać z pewnych zniżek : nie tylko na opłaty drogowe (do 20%), ale także na promy (dodatkowo z AutoPASS dla Ferje do 50% zniżki), most Storebaelt (Dania) i most Öresund (Dania-Szwecja). Możesz dowiedzieć się, jak działa system opłat drogowych w Danii w tym artykule.

Zawarcie prywatnej umowy AutoPASS z wykorzystaniem transpondera jest możliwe z następującymi firmami pobierającymi opłaty drogowe:

  • Flyt
  • AutoSync (dawniej Fremtind Service)
  • SkyttelPASS
  • ØresundPay
  • Bilety płatne.

Możesz zawrzeć umowę online, a transponder zostanie wysłany do Ciebie pocztą.

danger icon
uwaga
danger icon

Nie ma możliwości zakupu transpondera lokalnie w kraju.

Większość punktów poboru opłat pobiera opłatę za korzystanie z nadajnika (zwykle 5 koron norweskich), w przypadku SkyttelPASS musisz kupić nadajnik. Płatności dokonuje się za pomocą karty kredytowej zapisanej w systemie.

Jakie są dostępne opcje płatności za opłaty drogowe?

System opłat drogowych w Norwegii działa (prawie) wyłącznie elektronicznie. Jeśli zarejestrowałeś swoją kartę kredytową w systemie EPASS24 lub zdecydowałeś się na umowę z punktem poboru opłat, opłaty będą pobierane z tej karty. W przeciwnym razie po kilku tygodniach otrzymasz list od ParkTrade Europe AB z prośbą o uiszczenie opłaty drogowej na podstawie faktury. W punktach poboru opłat nie można płacić na miejscu – z jednym wyjątkiem: drogi prywatne.

Zwłaszcza w odległych regionach kraju istnieją ścieżki lub drogi – oznakowane na przykład bomvei, bomweg – które są własnością prywatną i podlegają opłatom drogowym. Tutaj płacisz gotówką lub kartą kredytową, czasem także online za pośrednictwem YouPark lub Passpay.

Jak naliczana jest opłata drogowa w Norwegii?

Samochody kempingowe < 3,5 tony

Pojazdy i samochody kempingowe o masie całkowitej poniżej 3,5 tony są przypisane do kategorii pojazdów 1.

Samochody kempingowe > 3,5 tony

Samochody kempingowe o większej masie należą do klasy pojazdów 2 – z chipem AutoPASS i odpowiednią rejestracją płacisz jednak tańszą stawkę klasy 1.

Kombinacje przyczep kempingowych

Masa pojazdu ciągnącego ma decydujące znaczenie dla klasyfikacji zespołów przyczep kempingowych i przyczep.

Samochód

Samochody o masie całkowitej poniżej 3,5 tony należą do klasy pojazdów 1. Samochody elektryczne otrzymują częściową zniżkę, zwłaszcza w przypadku opłaty za zator.

Ile kosztuje opłata drogowa w Norwegii? – Ceny na rok 2025

Ponieważ czynniki obliczania opłaty drogowej są zróżnicowane, trudno jest podać dokładną cenę. Zebraliśmy wybrane trasy w Norwegii i dokonaliśmy dla nich teoretycznych obliczeń opłat drogowych:

Fahrzeug
Strecke
Straßen
Mautkosten Normalpreis
Wohnmobil,
6 - 8 m, Diesel
Oslo Hafen - Trondheim - Svolvaer (Lofoten)
vorrangig E6
ca. 940 NOK

Kristiansand - Bergen - Ålesund
vorrangig E39
ca. 1.155 NOK

Oslo - Lillehammer - Nordfjordeid - Geirangerfjord
vorrangig E6
ca. 360 NOK
Auto,
bis 6 m, Benzin
Oslo Hafen - Trondheim - Svolvaer (Lofoten)
vorrangig E6
ca. 730 NOK

Kristiansand - Bergen - Ålesund
vorrangig E39
ca. 740 NOK

Oslo - Lillehammer - Nordfjordeid - Geirangerfjord
vorrangig E6
ca. 350 NOK

Jakie specjalne przepisy dotyczą opłat drogowych w Norwegii?

Nie ma specjalnych przepisów, ale z pewnością osobliwością jest to, że opłata jest pobierana, a cały system jest czysto elektroniczny, podczas gdy na prywatnych drogach w norweskiej samotności można płacić gotówką i kopertami w punktach poboru opłat. Ten kontrast jest symbolem nowoczesnej Norwegii z jej wyjątkową cyfryzacją i jednoczesną mentalnością powrotu do korzeni.

Jakie są kary i grzywny za nieuiszczenie opłaty drogowej?

Ponieważ rozpoznawanie pojazdów odbywa się automatycznie za pomocą kamer i czujników, a cały system poboru opłat jest obsługiwany elektronicznie, praktycznie nie ma szans na przypadkowe nieuiszczenie opłaty. Jeśli jednak nie zapłacisz rachunków (na czas), mogą zostać nałożone dodatkowe grzywny – podobnie jak w przypadku pojazdów o masie powyżej 3,5 tony, które nie spełniają wymogów dotyczących opłat drogowych. Na drogach prywatnych zazwyczaj znajduje się szlaban, przez który musisz przejechać – musisz więc uiścić opłatę, zanim będziesz mógł jechać dalej. Jeśli tak nie jest, zawsze pamiętaj, że monitoring wideo jest bardzo powszechny w Norwegii.

Masz ochotę na trochę inspiracji? W naszym raporcie z podróży po spektakularnym zachodnim wybrzeżu Norwegii znajdziesz wiele poufnych wskazówek. Dla wszystkich entuzjastów pieszych wędrówek zebraliśmy cztery trasy w Norwegii, które powinieneś znać.

Zdjęcie na okładce: © Katja Scholz

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Katja Scholz

Freie Journalistin, freie Lektorin und freiheitsliebende Camperin. Als ausgebildete Technikjournalistin und Langzeitreisende kennt Katja Theorie und Praxis und erklärt unseren Leser:innen leicht verständlich die Welt der Technik im Wohnmobil und rund um den Wohnwagen. Mindestens genauso gerne aber schreibt sie über Produkte und Zubehör für das Camperleben und unterschiedliche Reiseziele – in ihrem Herzensland Norwegen sowie in Schweden, Finnland und Südfrankreich kennt sie sich dabei besonders gut aus.

Dir hat der Beitrag gefallen?

Dann teile ihn mit deinen Freunden!

App - Post Subscribe Form

Erhalte kostenlose Camping-Tipps und Infos per Mail!

Nach dem Absenden des Formulars bekommst du eine Mail mit einem Link, den du anklicken musst, um dich zum Newsletter anzumelden. Du bekommst dann 1-2 Mal im Monat E-Mails von uns zu Camping-Themen. Die Frequenz hängt von der Menge an News und Ratgebern im Monat ab. Du kannst deine Einwilligung jederzeit per E-Mail an [email protected] oder durch den sich in jeder Mail befindlichen Link widerrufen. Der Versand erfolgt gemäß unserer Datenschutzerklärung unter https://camperstyle.de/datenschutzerklarung/