Planowane zwiększenie limitu wagowego dla prawa jazdy kategorii B do 4,25 tony może spowodować znaczące zmiany dla fanów kamperów. Zmiana ta, zaproponowana przez Europejską Federację Caravaningu (ECF) wraz z Niemieckim Stowarzyszeniem Przemysłu Caravaningowego (CIVD), ma na celu zaoferowanie właścicielom kamperów większej elastyczności.
Propozycja jest obecnie w trakcie procesu decyzyjnego w Unii Europejskiej. Jednak pomimo początkowych sukcesów, może minąć jeszcze wiele lat, zanim nowe rozporządzenie wejdzie w życie.
Inhaltsverzeichnis
Tło i motywacja
Od czasu wprowadzenia prawa jazdy kategorii B w 1999 roku, kierowcy kamperów mają do czynienia z czymś w rodzaju „dwupoziomowego społeczeństwa”, jak nazywa to artykuł SP-X. Posiadacze starszych praw jazdy klasy 3 nadal mogą prowadzić pojazdy o masie do 7,5 tony, podczas gdy osoby z prawem jazdy B są ograniczone do 3,5 tony.
Ograniczenie to staje się coraz bardziej niepraktyczne, ponieważ masa nowoczesnych kamperów wzrosła dzięki dodatkowemu wyposażeniu, takiemu jak systemy oczyszczania spalin i ulepszone funkcje bezpieczeństwa.
W 2003 roku Europejska Federacja Caravaningu (ECF), przy wsparciu niemieckiego stowarzyszenia CIVD, zwróciła się do Unii Europejskiej w celu zwiększenia limitu wagowego z 3,5 do 4,25 tony dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B.
Wniosek ECF z dnia 18 maja 2022 r. można znaleźć tutaj: Propozycja rozszerzenia prawa jazdy kategorii B dla przyczep kempingowych do 4,25 tony.
Postępy i wyzwania w UE
Po trudnych negocjacjach i dwóch dekadach wysiłków, wszystkie trzy organy decyzyjne UE – Komisja, Rada i Parlament – udzieliły zasadniczo pozytywnej odpowiedzi na planowaną czwartą dyrektywę w sprawie praw jazdy.
Zgoda ta jest jednak uzależniona od tego, czy dane pojazdy są kamperami z alternatywnymi układami napędowymi. CIVD opowiada się za rozszerzeniem przepisów na wszystkie samochody kempingowe, ponieważ dodatkowe funkcje bezpieczeństwa ułatwiają obsługę cięższych pojazdów.
Kliknij tutaj, aby zapoznać się z artykułem CIVD: Trilog dotyczący prawa jazdy | CIVD.
Różne podejścia do wdrażania
W UE istnieją różne opinie na temat wdrożenia tego rozporządzenia. Rada UE opowiada się za obowiązkowym szkoleniem lub egzaminem dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B, podobnym do licencji B96 dla kierowców powozów.
Z kolei Parlament UE opowiedział się za prostszymi wymogami i zezwoliłby na stosowanie wyższego limitu wagowego do wszystkich kamperów, które posiadają prawo jazdy kategorii B od co najmniej dwóch lat.
Przyszłe kroki i ramy czasowe
Obecnie kluczowe jest, aby Komisja Europejska, Rada Ministrów i Parlament Europejski uzgodniły znormalizowane rozporządzenie w nadchodzących latach. Proces ten może jednak zająć trochę czasu ze względu na szersze kwestie, takie jak cyfrowe prawo jazdy i ewentualne kontrole stanu zdrowia starszych kierowców.
Jak powiedział agencji prasowej SP-X Jost Krüger, sekretarz generalny ECF i szef ds. technologii w CIVD, osiągnięcie porozumienia między trzema organami i włączenie nowego rozporządzenia do prawa krajowego w państwach członkowskich z pewnością zajmie trochę czasu. Krüger nie spodziewa się, że nastąpi to przed 2028 rokiem.
Wnioski
Dla entuzjastów kamperów zwiększenie limitu wagowego byłoby mile widzianą zmianą, ale nadal musi pokonać znaczne przeszkody polityczne. Do czasu podjęcia ostatecznej decyzji okaże się, w jaki sposób można zharmonizować różne interesy w UE.
Obozowicze prawdopodobnie będą musieli wykazać się cierpliwością, zanim skorzystają z łatwiejszych przepisów.
Może Cię to również zainteresować:
- Prawo jazdy dla kampera
- Prawo jazdy dla przyczep kempingowych i przyczep
- Prawo jazdy BE – elastyczna kategoria prawa jazdy dla przyczep kempingowych i większych przyczep komercyjnych.
- Prawo jazdy na przyczepę kempingową – czy naprawdę konieczne?
- Prawo jazdy na kampera dla osób niepełnosprawnych – czy to możliwe?
- Fahrerlaubnis: Was ist eigentlich der „Führerschein” B96? (Mit Video)
- Wymiana prawa jazdy w Niemczech: wszystkie ważne terminy i informacje
Zdjęcie na okładce (montaż): Kamper: ©erix2005 – depositphotos.com Prawo jazdy: © Justyna Glatzer