Pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej popularne – i powoli wkraczają do sektora kempingowego. Wraz z nową Kia PV5, południowokoreański producent wprowadza na rynek wszechstronny elektryczny van, który jest dostępny w różnych wersjach i może być również odpowiedni jako kamper. Ale czy PV5 naprawdę nadaje się do biwakowania? Przyjrzyjmy się bliżej temu pojazdowi.
Inhaltsverzeichnis
Elastyczna koncepcja – wiele możliwości
Kia PV5 jest dostępna w trzech wariantach: jako wersja osobowa do przewozu pasażerów, jako wersja towarowa do przewozu towarów oraz jako kabina podwozia, która może być używana do niestandardowych nadbudówek. Ponadto PV5 WAV jest nawet oferowany jako „pojazd dostępny dla osób na wózkach inwalidzkich „. Wersja „Light Camper”, która została zoptymalizowana fabrycznie do użytku rekreacyjnego, jest szczególnie ekscytująca dla fanów kempingu.

Do poszczególnych jednostek: Dzięki modułowej konstrukcji wnętrze można elastycznie dostosować do indywidualnych potrzeb. W wersji Passenger dostępne są trzy rzędy siedzeń, które można przekształcić w niemal płaską powierzchnię – idealną do stworzenia miejsca do spania. Obszerna klapa tylna ułatwia dostęp do przestrzeni bagażowej, a dwoje przesuwnych drzwi bocznych ułatwia załadunek i rozładunek.
Prawdziwą atrakcją jest „Flexible Body System”, który umożliwia dostosowanie pojazdu do różnych scenariuszy użytkowania. Czy to jako transporter sprzętu kempingowego, czy jako pełnoprawny pojazd rekreacyjny – PV5 jest niezwykle wszechstronny.

Technologia i zasięg – czy to wystarczy na kempingu?
Kia PV5 jest oferowana z trzema opcjami akumulatorów:
- 51,5 kWh dla wersji podstawowej
- 71,2 kWh dla wersji długodystansowej
- 43,3 kWh dla wersji cargo
Producent podaje zasięg do 400 kilometrów dla wersji Passenger z akumulatorem 71,2 kWh, dzięki czemu model ten nadaje się na dłuższe dystanse. Dzięki funkcji szybkiego ładowania akumulator można naładować od 10 do 80 procent w ciągu 30 minut – to ważny czynnik dla kamperów, którzy często są w trasie. Pozostaje jednak pytanie, jak dobrze rozwinięta jest sieć ładowania w regionach wiejskich lub na odległych kempingach.
Funkcja Vehicle-to-Load (V2L), która umożliwia wykorzystanie pojazdu jako mobilnego źródła zasilania, jest szczególnie praktyczna dla kamperów. Pozwala to na zasilanie lodówek, świateł, a nawet laptopów bezpośrednio z pojazdu.
Nowa koncepcja platformy i wprowadzenie na rynek
Kia PV5 bazuje na nowej platformie PBV (Platform Beyond Vehicle), która została opracowana specjalnie z myślą o modułowych i skalowalnych pojazdach elektrycznych. Spółka zależna Hyundai, Kia, zaprezentowała tę platformę po raz pierwszy na targach IAA Transportation 2024. PV5, pierwszy model produkcyjny oparty na tej nowej architekturze, został ostatecznie zaprezentowany w lutym 2025 roku. Zamówienia przedpremierowe na rynek europejski mają rozpocząć się w pierwszej połowie 2025 roku. Cena nie została jeszcze sfinalizowana, ale oczekuje się, że będzie niższa od ceny VW ID. Buzz, którego cena zaczyna się od około 50 000 euro.
Warianty Passenger i Cargo będą dostępne w momencie premiery. Później pojawią się inne wersje, w tym Crew (ze specjalnymi opcjami mocowania ładunku) i WAV (Wheelchair Accessible Vehicle) do transportu bez barier. W przyszłości może być również oferowana pełnoprawna wersja kempingowa.
Przydatność samochodów elektrycznych na kempingu – zalety i wyzwania
Pojazdy elektryczne oferują pewne korzyści dla kempingu, ale mają też wyzwania:
Zalety:
- Bardziej przyjazne dla środowiska i cichsze niż silniki spalinowe
- Zasilanie sprzętu kempingowego poprzez funkcję V2L
- Niższe koszty operacyjne (brak benzyny/oleju napędowego, mniej konserwacji)
Wyzwania:
- Zależność od infrastruktury ładowania
- Ograniczony zasięg (szczególnie w zimnych regionach lub przy dodatkowej wadze)
- Dłuższy czas ładowania w porównaniu do szybkiego tankowania
Sieć ładowania stale się poprawia, zwłaszcza w Europie, ale w przypadku odległych miejsc docelowych wymagane jest dobre planowanie. Jeśli podróżujesz głównie do miejsc parkingowych z urządzeniami do ładowania, nie będziesz mieć żadnych większych ograniczeń z e-camperem. Jeśli jednak często podróżujesz poza utartymi szlakami, musisz dokładnie obliczyć koszty.
Podsumowanie – Czy Kia PV5 jest warta swojej ceny na kempingu?
Kia PV5 ma wiele cech, które sprawiają, że jest interesująca jako pojazd kempingowy: elastyczna koncepcja przestrzeni, solidny zasięg i możliwość zasilania urządzeń elektrycznych podczas podróży. Wariant „Light Camper” i studium projektowe „WKNDR” w szczególności pokazują, że Kia widzi duży potencjał w sektorze kempingowym.
To, czy PV5 jest idealnym kamperem dla Ciebie, zależy od tego, jak podróżujesz. Naszym zdaniem jest to ekscytująca opcja na krótsze wycieczki lub kempingi z możliwością ładowania. Jeśli jednak planujesz przygody w terenie i poza nim, chcesz robić jak najmniej przerw podczas długich podróży lub dużo podróżujesz po odległych obszarach, powinieneś rozważyć, czy infrastruktura ładowania i twoja własna cierpliwość są wystarczające dla pojazdu elektrycznego.
Często zadawane pytania (FAQ)
Czy możesz samodzielnie biwakować z Kia PV5?
Tak, dzięki funkcji V2L PV5 może zasilać urządzenia kempingowe. Należy jednak wziąć pod uwagę zasięg i opcje ładowania podczas podróży.
Jak daleko możesz dojechać Kia PV5 na jednym ładowaniu?
Według producenta maksymalny zasięg wynosi około 400 kilometrów z największą baterią w wersji Passenger. Jednak takie obliczenia są generalnie oparte na optymalnych warunkach. Zasięg może się zatem znacznie różnić w zależności od stylu jazdy, warunków pogodowych i obciążenia.
Czy Kia PV5 jest dostępna z napędem na wszystkie koła?
Nie w tej chwili. PV5 jest wyposażony w napęd na przednie koła, co sprawia, że nadaje się na utwardzone drogi i ewentualnie do lekkiego użytku w terenie, ale nie do prawdziwych wycieczek terenowych.
Źródła:
- https://www.kia.com/de/modelle/pbv/premiere/#/
- https://www.autozeitung.de/kia-pv5-2025-preis-reichweite-207166.html
- https://automobilrevue.ch/neuheiten/kia-pv5-drei-modellversionen-bis-zu-5100-liter-laderaum
- https://www.promobil.de/neuheiten/kia-pv5-wkndr-camper-van-elektro-modular-van/
Zdjęcia: © Kia.com