Prawdopodobnie żaden inny pojazd nie ukształtował świata kempingu tak bardzo, jak nasz ukochany VW „Bulli”. Pierwszy VW Transporter zjechał z linii produkcyjnej 8 marca 1950 roku – wówczas jeszcze znany jako T1. To, co zaczęło się jako prosty pojazd użytkowy, stało się kultową ikoną, symbolem wolności, przygody i cichego buntu. Dziś, 75 lat później, Bulli świętuje swoją zasłużoną rocznicę – a wraz z nim wszyscy ci, którzy napisali niezapomniane historie tym pojazdem.

Wszystkie generacje Bulli na jednym zdjęciu. © Volkswagen Samochody Użytkowe
Od furgonetki do kultowej ikony
Model T1 (1950-1967) szybko stał się ulubieńcem rzemieślników, rodzin i globtroterów. Charakterystyczna dzielona przednia szyba, pieszczotliwie nazywana „Splittie”, sprawiała, że był on nie do pomylenia. Był kompaktowy, wszechstronny i idealny na okres powojennego ożywienia gospodarczego. Na początku pojawiły się warianty, takie jak autobus Samba z panoramicznym dachem lub pierwsze wersje kempingowe, które przekształciły Bulli w kampera.

T2 (1967-1979 ) przyniósł nowoczesny design z większą przednią szybą i przesuwanymi drzwiami w standardzie. Stał się symbolem wolnego stylu życia, szczególnie w ruchu hipisowskim. Dzięki mocnemu silnikowi, ulepszonym hamulcom i większej przestrzeni we wnętrzu, stał się również bardziej popularny niż kiedykolwiek jako kamper. „Lekki autobus”, pomalowany w stylu flower power, stał się znanym na całym świecie symbolem Woodstock.

W kanciastym modelu T3 (1979-1992 ) po raz pierwszy wprowadzono silnik chłodzony wodą. Nadwozie stało się szersze, a wnętrze bardziej przestronne. Multivan zapewniał komfort dużego sedana, podczas gdy California przeszła do historii jako pełnoprawny kamper ze składanym dachem i kuchnią. Wersja Syncro z napędem na wszystkie koła była szczególnie popularna, dzięki czemu van był jeszcze bardziej zdolny do jazdy w terenie. Moi rodzice mieli taką wersję Syncro w kolorze miedziany metalik i do dziś wspominam ją i nasze wspólne podróże z wielką miłością i nostalgią.

T4 (1990-2003) oznaczał rewolucję techniczną dzięki silnikowi z przodu i napędowi na przednie koła. Zmiana ta umożliwiła jeszcze lepsze wykorzystanie przestrzeni. Autobus stał się dłuższy, mocniejszy i bardziej wszechstronny. Caravelle i luksusowy Multivan stały się wygodnymi pojazdami turystycznymi i transportowymi, podczas gdy California nadal błyszczała jako kultowy samochód kempingowy. Ponadto wprowadzono nowoczesny bezpośredni wtrysk paliwa w silniku wysokoprężnym TDI.

T5 (2003-2015 ) przyniósł jeszcze bardziej kanciastą konstrukcję z wyraźnymi liniami. Wnętrze stało się bardziej luksusowe, z cyfrowymi wyświetlaczami i ulepszonymi systemami wspomagania. W tej generacji szczególnie modele specjalne, takie jak Multivan Business lub limitowana edycja California NoLimit, stały się pożądanymi przedmiotami kolekcjonerskimi.

T6 (od 2015 r.) ulepszył doświadczenie kampera dzięki najnowocześniejszej technologii. W wersji T6.1 (2019) pojazd stał się jeszcze bardziej cyfrowy, z wirtualnym kokpitem i nowymi systemami wspomagającymi – trochę za dużo dla purystów, ale w sam raz dla świadomych komfortu kamperów. Legendarny dwukolorowy lakier do dziś przypomina ducha modelu T1.

Od 2022 r. całkowicie elektryczny identyfikator. Buzz DNA Bulli w przyszłość mobilności. Dzięki charakterystycznej stylistyce retro i napędowi elektrycznemu ma on wypełnić lukę między wczoraj, dziś i jutro.

Rocznica Bulli – święto dla fanów
Volkswagen świętuje rocznicę poprzez szeroko zakrojoną kampanię, reklamy telewizyjne i kampanie w mediach społecznościowych. Najważniejszym wydarzeniem są jednak liczne spotkania z fanami:
- 24/25 maja 2025: Wolfsburg (Autostadt)
- 1 czerwca 2025: Hanower(„VW Bus & Coffee”)
- 16-18 maja: Austria (Salzburgring)
- 23-25 maja: Hiszpania i Czechy (szczegóły nie są jeszcze znane)
Bulli żyje dalej
Od ery powojennej po erę elektryczną – Bulli zmieniał się raz po raz, ale pozostaje wierny swojej istocie: niezawodnemu towarzyszowi pracy, rodziny i przygody. I kto wie? Być może przyszłe pokolenia pokochają ID. Buzz równie mocno, jak niegdyś legendarny T1. Osobiście chcielibyśmy, aby projekt wersji elektrycznej był znacznie bardziej zgodny z początkami pierwszych dwóch serii. Wydaje się jednak, że ten mały pojazd elektryczny znalazł swoich nowych fanów.
Zdjęcie na okładce: © CamperStyle
Zdjęcia w tekście bieżącym: © VW Samochody Użytkowe